Bewoners Zanddreef in Meerhoven willen betaald parkeren
Enkele bewoners aan de Zanddreef in Meerhoven zijn de overlast van airportbezoekers meer dan beu. Ze hebben de gemeente gevraagd om in hun straatgedeelte betaald parkeren in te voeren. Het gaat vooralsnog om 18 huishoudens.
De overlast van airportbezoekers is al jaren een hot issue in Meerhoven. Reizigers, maar ook piloten, stewards en stewardessen, parkeren hun auto gratis in de wijk en gaan vervolgens met de bus naar Eindhoven Airport. Op deze manier besparen ze parkeerkosten bij Eindhoven Airport. Vooral bij bushaltes is de overlast van airportbezoekers groot. Voor 18 huishoudens aan de Zanddreef tegenover bushalte Zandrijk is de maat nu vol. Ze hebben de gemeente een handtekeningenlijst aangeboden met het verzoek om in een deel van hun straat betaald parkeren in te voeren. Waarschijnlijk is betaald parkeren daar over enkele maanden een feit.
Parkeervergunning
Bewoners die in een gebied met betaald parkeren wonen, kunnen een parkeervergunning aanschaffen zodat zij niet bij de parkeerautomaat hoeven te betalen. Zij betalen voor de eerste auto € 44,40 per jaar; voor de tweede auto € 88,80 per jaar (prijspeil 2015). Bewoners met parkeerplaats op eigen terrein kunnen ook een parkeervergunning aanvragen als zij op straat willen parkeren, maar betalen altijd het hoge tarief van € 88,80 per auto per jaar. Bezoek van bewoners betaalt tijdens de betaaluren € 0,20 per uur met een bezoekerspas. Alle overige bezoekers betalen het standaardtarief van € 1,20 per uur. De parkeerregeling is beschreven op de website van de gemeente Eindhoven.
Verantwoordelijkheid
Bewonersverenigingen in Meerhoven zijn van mening dat Eindhoven Airport haar verantwoordelijkheid dient te nemen en bewoners niet financieel mag laten opdraaien voor de parkeeroverlast. Vooral de dubbelrol van de gemeente Eindhoven, mede-aandeelhouder van Eindhoven Airport, is de verenigingen een doorn in het oog. De gemeente houdt de hoge parkeertarieven bij Eindhoven Airport in stand door concurrerende parkeerbedrijven rond de luchthaven te verbieden en legt de rekening van de parkeeroverlast bij de bewoners, aldus de verenigingen.
Leefbaarheidsfonds
Volgens de bewonersverenigingen kunnen de kosten voor de parkeervergunningen in Meerhoven worden betaald uit de parkeeropbrengsten van Eindhoven Airport of het Leefbaarheidsfonds Eindhoven Airport; een pot geld ter compensatie van de overlast die omwonenden van Eindhoven Airport ervaren. Zonder deze compensatie zijn de verenigingen geen voorstander van betaald parkeren. Daarnaast zijn er volgens hen klantvriendelijkere oplossingen, zoals een blauwe zone en tariefdifferentiatie, waarbij in buitenwijken zoals Meerhoven lagere tarieven voor parkeervergunningen worden gehanteerd dan nabij het centrum.
Standaard oplossing
Wethouder Jannie Visscher (Verkeer) houdt vast aan één standaard parkeeroplossing voor bewoners en dat is volgens haar betaald parkeren. Zij ziet een ‘lappendeken’ van verschillende parkeeroplossingen in Eindhoven niet zitten. Volgens Visscher hebben bewoners in Eindhoven te maken met dezelfde parkeerproblematiek als in Meerhoven. Daarom is een compensatieregeling volgens haar niet aan de orde. Veel bewoners in Meerhoven denken hier anders over omdat auto’s van airportreizigers vaak wekenlang op dezelfde plek staan en men in een buitenwijk niet het voordeel heeft van de directe aanwezigheid van vele voorzieningen zoals in Eindhoven centrum. Bewonersverenigingen begrijpen dat sommige bewoners in Meerhoven toch kiezen voor betaald parkeren omdat de overlast toeneemt en de gemeente vooralsnog geen alternatieve oplossing aanbiedt. Eindhoven Airport houdt zich vooralsnog afzijdig in de discussie over de parkeerproblematiek.