Geluidsbelasting A2/A67 Randweg Eindhoven

Begin 2022 is Rijkswaterstaat gestart met een procedure voor het verhogen van de maximaal toegestane geluidsbelasting op de gevels van 193 woningen in Meerhoven en omgeving. Dit onder andere vanwege het toenemende verkeer op de A2/A67 Randweg Eindhoven. In Meerhoven gaat het om 74 woningen aan de oostzijde van de wijk (Grasrijk, Bosrijk, Zandrijk en Meerbos). Raadpleeg dit overzicht voor de specifieke adressen.

Zienswijze
In mei 2022 heeft Bewonersvereniging Meerhoven een zienswijze op de plannen van Rijkswaterstaat ingediend. Daarin heeft de vereniging onder andere voorgesteld het probleem bij de bron aan te pakken, waaronder het gedurende de gehele dag verlagen van de maximum snelheid op de A2 ter hoogte van Eindhoven van 120 naar 100 km/uur zoals dat momenteel al het geval is op de A2 rond Den Bosch. Ook hebben we de uitgangspunten van het geluidsonderzoek ter discussie gesteld. We hebben de bewoners van de woningen in Meerhoven destijds opgeroepen eenzelfde zienswijze in te dienen. In totaal hebben 42 bewoners en organisaties een zienswijze ingediend.

Besluit
Op 11 juni 2024 heeft de Minister van Infrastructuur en Waterstaat met een formeel besluit ingestemd met de plannen van Rijkswaterstaat. De zienswijzen hebben niet geleid tot wijziging van de plannen. Volgens de minister zijn aanvullende geluidsbeperkend maatregelen niet doelmatig of wettelijk niet noodzakelijk. In de Nota van Antwoord staan de reacties op alle zienswijzen. De reactie op de zienswijze van Bewonersvereniging Meerhoven is aangeduid met nummer 8.

Beroep
Belanghebbenden die het niet eens zijn met het besluit konden tot en met 25 juli 2024 beroep instellen bij de Raad van State. In lijn met het besluit van de ALV van 20 juni 2022 heeft het bestuur van Bewonersvereniging Meerhoven een beroepschrift ingediend. Dit mede namens bewoners die het bestuur hiertoe hebben gemachtigd. De vereniging heeft diverse argumenten (beroepsgronden) aangevoerd waarom men het niet eens is met het besluit van de minister.

Maximum snelheid
Bewonersvereniging Meerhoven is het onder andere niet eens met het feit dat de minister hogere geluidswaarden heeft vastgesteld op basis van (reken)snelheden die hoger zijn dan de geldende maximum snelheden voor auto- en vrachtverkeer. Daarmee legaliseert de minister snelheidsovertredingen en wordt de overlast bij omwonenden gelegd. De vereniging is van mening dat de minister in dit geval juist moet inzetten op handhaving van de maximum snelheid. Bijvoorbeeld door trajectcontrole zoals dat op verschillende rijkswegen in Nederland wordt gedaan.

Verder voert de vereniging aan dat de minister niet inzichtelijk heeft gemaakt waarom verlaging van de maximum snelheid op de A2 ter hoogte van Eindhoven van 120 naar 100 km/uur niet mogelijk of wenselijk is. De minister stelt onder andere dat snelheidsverlaging belangrijke negatieve gevolgen hebben voor de doorstroming van het verkeer. Echter gaat dit argument volgens de vereniging niet op: daar waar de snelheidsverlaging tussen 6.00 uur en 19.00 uur vanaf 2020 blijkbaar niet tot problemen heeft geleid, geldt dit zeker ook voor de periode van 19.00 uur tot 06.00 uur, aldus de vereniging.

Overige beroepsgronden
Naast een lagere maximum snelheid en handhaving daarvan heeft de vereniging nog andere argumenten aangevoerd. Zo heeft de vereniging diverse onjuistheden in het akoestisch rekenmodel aangekaart en vindt de vereniging dat de minister onvoldoende heeft onderbouwd waarom aanvullende bronmaatregelen (‘stiller’ asfalt) en/of overdrachtbeperkende maatregelen (afscherming) niet alsnog worden gerealiseerd. Meer over deze en andere zaken lees je in het beroepschrift.

Vragen
Gelet op de drukte bij de Raad van State is de verwachting dat het ruim een jaar duurt voordat het beroep inhoudelijk wordt behandeld. Heb je in de tussentijd vragen over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op via info@meerhoven.nl.