2 september 2016|

Haags bedrijf wekt argwaan met ‘wijkactie’

veiligheidsbeslagHet Haagse bedrijf Ipreventie wekt bij menig Meerhovenaar argwaan met een ‘wijkactie’ voor veiligheidsbeslag.

Vertegenwoordigers van het bedrijf benaderen bewoners aan de deur met een eenmalige actie voor de aanschaf van veiligheidsbeslag. Het veiligheidsbeslag moet voorkomen dat inbrekers de cilinder van het beslag kunnen verwijderen.

Argwaan
Veel bewoners vertrouwen het niet omdat de actie niet vooraf is aangekondigd. Dit blijkt uit diverse berichten op social media en meldingen die zijn binnengekomen bij bewonersorganisaties in Meerhoven. De verkopers oefenen bovendien druk uit door te stellen dat de hele straat of wijk meedoet met de actie en bewoners dezelfde dag voor 19.00 uur moeten beslissen om voor het actietarief in aanmerking te komen.

Reactie
Het bedrijf laat tegenover de redactie van de wijksite Meerhoven.nl weten dat men in meerdere steden actief is met de verkoop van veiligheidsbeslag. “Normaliter informeren wij vooraf de wijkagent, maar dat is in Meerhoven kennelijk niet gebeurd”, aldus een woordvoerder van het bedrijf. Naar aanleiding van de reacties van bewoners gaat het bedrijf haar verkoopmethode op korte termijn evalueren. Bewonersverenigingen in Meerhoven hebben de wijkagenten inmiddels op de hoogte gesteld. De wijkagenten betreuren het dat het bedrijf onnodig onrust in de wijk veroorzaakt.

Advies
Het aan de deur aanbieden van producten of diensten (colportage) is in Nederland onder bepaalde voorwaarden toegestaan en hoeft niet per se tot problemen te leiden. Een gezond wantrouwen bij het in zee gaan met een onbekende aan de deur is echter op zijn plaats. Kijk voor informatie op de site van de Consumentenbond.

Deel dit verhaal, kies je platform!