door-lock-407427_960_720Het Haagse bedrijf Ipreventie heeft haar verkoopactie in Meerhoven aangepast na ruggespraak met bewonersverenigingen in Meerhoven.

Sinds deze week is het bedrijf actief in Meerhoven met een wijkactie. Vertegenwoordigers van het bedrijf benaderen bewoners aan de deur met een eenmalige actie voor de aanschaf van veiligheidsbeslag. Het veiligheidsbeslag moet voorkomen dat inbrekers de cilinder van het beslag kunnen verwijderen.

Argwaan
Het Haagse bedrijf wekt bij menig Meerhovenaar argwaan omdat de actie niet vooraf was aangekondigd. Dit blijkt uit diverse berichten op social media en meldingen die zijn binnengekomen bij bewonersverenigingen in Meerhoven. De verkopers oefenen bovendien druk uit door te stellen dat de hele straat of wijk meedoet met de actie en bewoners dezelfde dag voor 19.00 uur moeten beslissen om voor het actietarief in aanmerking te komen.

Reactie
Het bedrijf Ipreventie heeft inmiddels haar excuses aangeboden voor de miscommunicatie en heeft haar verkoopmethode aangepast. “Normaliter informeren wij vooraf de wijkagent, maar dat is in Meerhoven kennelijk niet gebeurd”, aldus een woordvoerder van het bedrijf. “We merken dat Meerhovenaren zeer alert zijn, met name na het bericht via de MeerhovenApp. Dat is uiteraard een goede zaak.” Na overleg heeft het bedrijf haar verkoopmethode aangepast. Bewoners krijgen een week bedenktijd. Bewonersverenigingen in Meerhoven hebben de wijkagenten inmiddels op de hoogte gesteld. De wijkagenten betreuren het dat het bedrijf onnodig onrust in de wijk veroorzaakt.

Colportage
Het aan de deur aanbieden van producten of diensten (colportage) is in Nederland onder bepaalde voorwaarden toegestaan en hoeft niet per se tot problemen te leiden. Een gezond wantrouwen bij het in zee gaan met een onbekende aan de deur is echter op zijn plaats. Kijk voor informatie op de site van de Consumentenbond en de politie. Vanuit de bewonersverenigingen wordt momenteel onderzoek gedaan naar de noodzaak van de aanschaf van het veiligheidsbeslag.